سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
هر کس ادعا کند که به انتهای دانش رسیده است، نهایت نادانی خود را آشکار ساخته است . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: یکشنبه 103 اردیبهشت 16

لابد می­دانید که در افغانستان انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. از میان 44 نامزد انتخابات، 13 نفر قبل از روز رأی­گیری انصراف دادند. رقابت اصلی هم میان حامد کرزای رئیس جمهور فعلی و عبدالله عبدالله وزیر خارجه­ی سابق یا اسبق – درست نمی­دانم – کرزای بوده است.

 انگار که 95 درصدی از آرا را شمرده­اند یا این­که نتیجه­ی این مقدار از آرا را اعلام کرده­اند و کرزای با 55 درصد پیش است. بماند که در افغانستان، هیچ این­گونه نبود که از همان ابتدا، نامزد دولتی همین 55 درصد را به خود اختصاص دهد و نامزد رقیب 33 درصد از آرا را!! آن­ها هم می­دانند که چنین خط سیری در آرا، کمی تنها کمی دور از عقل است!! بماند. این را هم بگویم که طرفداران آقای عبدالله، فیروزه­ای را رنگ و نماد خود ساخته بودند. -- این هم یک شاهد دیگر برای انقلاب رنگی!! – در خبرها می­دیدم – البته نه از سیمای به اصطلاح ملی -- که عبدالله عبدالله، داعیه­ی تقلب در انتخابات دارد و سخت معترض است به نتیجه­ی اعلام شده. اعلام کرده است که اگر خواسته­های قانونی او را گوش ندهند، طرفداران­اش به خیابان­ها خواهند آمد.

البته در افغانستان، اعضای کمیته­ی برگزاری انتخابات قبل از شروع رأی­گیری، موضع خود را به نفع کرزای اعلام نکرده بودند و بعد از رأی­گیری و قبل از تأیید انتخابات، کسی برای کرزای پیام تبریک نفرستاد و از «اتقان و صحت» انتخابات نگفت. این­ها بماند. به هر حال، آقای عبدالله به نتایج اعلام شده، که هنوز مورد تأیید نهایی قرار نگرفته است، معترض است.

آن­چه که در این میان جالب است، شاید سخنان سفیر ایران در کابل است. سفیر و حافظ منافع کشورمان که به طور طبیعی باید مواضع دولت و انگار ملت را بیان کند، در کنفرانس خبری­اش در محل سفارت­خانه گقته است که نمی­توان وجود تقلب در انتخابات افغانستان را رد کرد. آقای سفیر که انگار نام­اش فدا حسین مالکی بود، نسخه­ی درمان را هم پیچیده است: «بهترین راه برای افغانستان، تشکیل دولت ائتلافی است.» به نظرتان باید نوشتن را ادامه بدهم؟ دیگر توضیحی هم می­خواهد؟

تنها فرض کنید – از همان فرض­های محال، که محال نیست – که سفیر کشوری هم­سایه در مورد انتخابات ایران همین­ها را می­گفت. راه حل می­داد که میر حسین و محمود، دولت ائتلافی تشکیل دهند. چه غوغایی می­شد.

 ما که انگار آن­چنان از نظر سیاسی توسعه یافته­ایم که به جامعه­ای چون افغانستان، پیش­نهاد تشکیل دولت ائتلافی می­دهیم، در مقابل چنین سخنی در ایران، چه می­کردیم؟ این را هم بگویم که شاید افغان­ها هم تحلیل­گر ارشد سفارت­خانه­ی کشوری را!! به جرم جاسوسی دستگیر کنند و آن­وقت، این چرخِ فلک چه بازی­ها که ندارد!!


 نوشته شده توسط مصطفی حکیمی در جمعه 88/6/20 و ساعت 7:26 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 11
بازدید دیروز: 91
مجموع بازدیدها: 198305
جستجو در صفحه

خبر نامه