سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
کسی که حکمتی را نشر داد، با آن یاد می شود . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: یکشنبه 103 اردیبهشت 9

بیش از یک ماه از آخرین نوشته­ام در «تخته سیاه» می­گذرد. این یک ماهه مشغول به بنایی و کمی بازسازی خانه بوده­ایم و کامپیوتر جمع شده و به کنار رفته در گوشه­ای از اتاق بود. این بود که من هم دور از نوشتن شده بودم. دوستانم گاه سراغ می­گرفتند که نکند قرار شده است دیگر ننویسی و تمام. اما خُب نیت این نبوده و نیست. کاش حتا همتی بود و شاید هم موقعیتی، تا روزانه بتوان نوشت. بگذارید کمی از کتاب بنویسم تا هم از این کتاب­های خوانده شده و مانده، چیزی نوشته شود و هم این یخ یک ماهه باز شود.

گفتم کتاب و به یاد این افتادم که آخرین کتابی که از آن نوشته بودم، «سرخ و سیاه» استاندال بود که مهدی سحابی که همین روزها به رحمت خدا رفت، آن را ترجمه کرده بود. یادش گرامی و یادم باشد که باید «در جست­وجوی زمان از دست رفته» را که شاهکار پُروست است و ترجمه­ی او، خرید و خواند.

اولین کتاب «دیباچه­ای بر نظریه­ی انحطاط ایران» است نوشته­ی دکتر سید جواد طباطبایی. این کتاب جلد نخست از مجموعه­ی تأملی درباره ایران است که نشر نگاه معاصر آن را در 564 صفحه منتشر کرده است. کتاب همان­طور که از عنوان­اش پیدا است، انحطاط ایران را در حوزه­ی اندیشه و به خصوص اندیشه­ی سیاسی بررسی می­کند و شاید هم جواب­گوی آقایی باشد که این روزها در سخنرانی خود در تبریز، از صفویه تجلیل می­کند!

دومین کتابی که از آن می­نویسم، یکی از کلاسیک­های رمان در دنیا است و از شاهکارهای فیودور داستایوفسکی. اگر حال و حوصله­ی خواندن رمانی طولانی از روسیه و انقلابی­گری را دارید، «شیاطین» انتخابی مناسب است. کتاب را سروش حبیبی ترجمه کرده است و انتشارات نیلوفر، چاپ مرغوبی از آن را در 1019 صفحه به بازار عرضه کرده است.

«بار هستی» یا «سبکی تحمل­ناپذیر هستی» میلان کوندرا، کتابی است که به هیچ عنوان نباید خواندن­اش را از دست داد. مدت­ها بود که به فکر خواندن­اش بودم و حالا هم خواندن آن را شدید توصیه می­کنم. تجربه­ی خواندن از نویسندگان چک مثل کوندرا، هرابال و ایوان کلیما، بسیار لذت بخش است. آن­قدر که انسان را شیفته­ی ­پراگ و رودخانه­ی ولگا می­کند، تا برود و ببیند و حتا زنده­گی کند. کتاب را دکتر پرویز همایون­پور ترجمه کرده و نشر قطره در 332 صفحه منتشر کرده است.

بعد از این کتاب­های لذت­بخش، شاید باید از یک خواندنی مزخرف هم نوشت! برای کاری، توصیه شدم به خواندن کتاب «اسطوره­های صهیونیستی سینما» نوشته­ی محمد حسین فرج­نژاد که نشر هلال با هم­کاری صدا و سیما، آن را در 336 صفحه منتشر کرده است. کتاب هر چه فیلم معروف در تاریخ سینمای هالیوود است و هر چه کارتون از پخش شده از تلویزیون ایران را که با آن­ها خاطره داریم، صهیونیستی معرفی می­کند و لابد دلیل هم دارد! از چوبین و ای­کی­یو سان و حنا، دختری در مزرعه گرفته تا ... بی­خیال. تا هر چه که فکرش را بکنید.

باز هم کتاب خوانده شده دارم، اما کمی بعد از آن­ها خواهم نوشت.


 نوشته شده توسط مصطفی حکیمی در جمعه 88/8/29 و ساعت 11:50 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 61
بازدید دیروز: 58
مجموع بازدیدها: 198077
جستجو در صفحه

خبر نامه