سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
یاد، کلید اُنس گرفتن است . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: دوشنبه 103 اردیبهشت 17

باز هم کتاب. این بار شاید کمی بیشتر از پیش هم، حوصله را سر ببرد. عیبی ندارد. ما که انگار در حصاری از اجبار، به سر می­بریم:

جلد دوم «گفت­وگوهای من با شاه»، که شامل خاطرات محرمانه­ی امیر اسدالله علم از 1973 (دی 51) تا نیمه­های 1977 (شهریور 56) است، را خواندم. کتاب 503 صفحه است و ناشر آن، طرح­نو است. علم، وزیر دربار محمد رضا شاه بوده و به عبارتی رفیق گرمابه و گلستان او. در شهریور 56 به دلیل شدت یافتن بیماری سرطان خون، از وزارت به کنار می­رود و در 26 فروردین 57، دور از ایران، دنیا را وداع می­گوید.

کتاب دومی که خواندنش را در این چند روزه تمام کرده­ام، معروف­ترین کتاب الوین تافلر، یعنی «موج سوم» است. این کتاب را هم چند سال پیش خریده بودم و خب، نخوانده بودم. کتاب را شهیندخت خوارزمی ترجمه کرده و نشر علم آن را در 674 صفحه منتشر کرده است. تافلر در حدود سال 1980 این کتاب را نوشته است. پیش­بینی­های او در آن دوران، واقعا عالی است. این هم شاید دلیل دیگری بر عقب ماندن ما از دنیا است. این­گونه کتاب­ها را باید در همان سال چاپ خواند تا مثمر ثمر باشد. این­که چند نفر از مسؤولین ایرانی، بعد از گذشت نزدیک به 30 سال، این کتاب را خوانده­اند، به خوبی قابل حدس است!

دو جلد بعدی «اسلام شناسی» دکتر شریعتی را هم خواندم. جلد دوم، مجموعه­ی 8 درس از 8/2/51 تا 26/3/51 است در 410 صفحه. جلد سوم هم مجموعه­ی 9 درس است از 23/4/51 تا 19/8/51 و در 379 صفحه. آن­چه که در انتها به خوبی عیان است، این است که با تعطیل شدن درس­های دکتر در حسینیه­ی ارشاد، پروژه­ی او نیمه تمام می­ماند و به انتها نمی­رسد. دکتر از اگزیستانسیالیسم و به خصوص مارکسیسم، در این 3 جلد بسیار صحبت می­کند و انگار که ساواک اجازه نمی­دهد تا اسلام، به صحنه بیاید. باز هم آزادی اندیشه ...

بماند. پنجمین و آخرین کتاب این روزهای من، نوشته­ی دکتر صادق زیبا کلام است. «مقدمه­ای بر انقلاب اسلامی» را انتشارات روزنه در 322 صفحه منتشر کرده است.این کتاب شاید پایانی بر حلقه­ی مطالعه­ای من در رابطه با انقلاب اسلامی باشد، لااقل در شرایط فعلی کشور و بازار نشر. راستی این هم هست که در این کتاب نقل قول­هایی از شاه و روزنامه­های آن دوران می­شود که بعد از گذشت 30 سال، هنوز هم سخت آشنا هستند. تنها اگر نام گوینده و یا نویسنده را ندانید! آن دوران هم واژه­ی دشمن بیش از واژه­ی مردم بر زبان آقایان، جاری بود. باز هم بماند. گفتم که ما می­خوانیم و می­مانیم ...

برای نام این پست، شاید بی­مناسبت نباشد انتخاب نام موج سوم، که هیچ اشاره­ای هم به این روزها نداشته باشد ...    


 نوشته شده توسط مصطفی حکیمی در جمعه 88/3/29 و ساعت 10:21 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 16
بازدید دیروز: 34
مجموع بازدیدها: 198344
جستجو در صفحه

خبر نامه