سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
دو تن در باره من تباه گردیدند ، دوستى که ازحد بگذراند و دروغ بافنده‏اى که از آنچه در من نیست سخن راند ] و این مانند فرموده اوست : که [ دو تن در باره من هلاک شدند دوستى که از حد گذراند و دشمنى که بیهوده سخن راند . ] [نهج البلاغه]
 
امروز: پنج شنبه 103 اردیبهشت 6

1-     این چند روزه به دنبال گرفتن نمره ها بودم و بعد هم انجام مقدمات فارغ اتتحصیلی. اما جدا از همه این ها نه حال و حوصله نوشتن را داشتم و نه مورد خاصی به نظرم می رسید تا راجع به ان بنویسم . بماند که هنوز هم مورد خاصی به نظرم نمی رسد !!

2-     امروز یک مصاحبه جدید از محمد علی ابطحی خواندم در صفحه تپق روزنامه اعتماد ملی . صحبت های او باز هم جالب بود هر چند به نظرم مصاحبه کننده اصلا پخته و این کاره نبود . در صحبت با کسی مثل ابطحی و ان هم راجع به حواشی روزگار و سیاست سوال های بهتری می توان پرسید.

3-     ابراهیم افشار دیروز از بهزاد نبوی در روزنامه اینده نو بازجویی کرده بود.

4-     چند ماهی بعد از دیدن گاوخونی بهروز افخمی در سینما سپیده یا سینما بهمن ( یادم نیست کدام بود! ) به سراغ کتاب جعفر مدرس صادقی رفتم و ان را خریدم . دیروز و امروز بود که ان را خواندم .     بی اغراق عالی است .

5-     به لطف یکی از دوستان سهراب کشان دکتر مهاجرانی را هم خواندم . نثر دکتر مثل همیشه عالی است . مهاجرانی در لفافه و با کنایه و تمثیل یکی ازدلایل عقب ماندگی ایران را بیان می کند . امیدوارم به خواندنش ترغیب شده باشید! هر چند شاید روزی درباره این سهراب کشان در کشورمان بیشتر بنویسم .

6-     به امار کتاب های این چند روزه تشیع علوی و تشیع صفوی دکتر شریعتی را هم اضافه کنید . در گرماگرم عزاداری حسینی خواندن همچین کتابی جالب است .

7-     این روزها هم مشغول خواندن کوری خوزه ساراماگو و فصلنامه مدرسه هستم . در این موارد هم  بعد ها می نویسم .

8-     خبر خوش هفته گذشته اعلام انتشار مجدد روزنامه اخبار بود تا قبل ازعید و به سردبیری محمد قوچانی .حالا که انگار قرار است دادگاه شرق مثل اسلافش مشمول مرور زمان و لابد بعد از ان هم مشمول فراموشی شود این عاقلانه ترین کار است .   

9-     انگار تخته سیاه به وبلاگی برای معرفی چند کتاب و گاه نشریه تبدیل شده . این بد نیست اما قطعا راضی کننده هم نیست .

 پانوشت : مورد بند 8 و البته 6 را در کنار سهراب کشان قرار دهید و خود حدیث مفصل بخوانید از این مجمل .


 نوشته شده توسط مصطفی حکیمی در پنج شنبه 85/11/26 و ساعت 4:22 عصر | نظرات دیگران()

1-     امروز صبح "دکتر صادق طباطبایی" مهمان برنامه "مردم ایران سلام" بود. خیلی تعجب کردم.هم از امدن دکتر و هم از دعوت شدن او!! البته از"شهیدی فر" هم انتظاری غیر از این نبود. ایشان برنامه بسیار موفقی ساخته است و به نظر من  بسیاری از مهمانان او در این برنامه اگر به برنامه دیگری دعوت می شدند جوابشان منفی بود.

2-      "دکتر طباطبایی"خاطرات شیرینی از روز 12 بهمن و لحظات ورود امام عزیز به ایران را بازگو کردند.کمی از لحظاتی که در هواپیما به تنهایی در کنار امام بودند گفتند و کمی هم از روز اخر در نوفل لوشاتو و البته کمی هم از پوشه زرد رنگی که پیش نویس قانون اساسی در ان بود و ... بود.

3-     فکر می کنم نسل سوم – و حالا دیگر نسل چهارم هم – اطلاعات بسیار کمی در رابطه با حوادث روزهای انقلاب دارند. خوب هم می دانم  که چه جوابی دراستین ما نسل سومی هاست : این که خودشان نمی گویند و تبلیغات نکرده اند و از کجا بفهمیم و یا حتی به ما چه ربطی دارد و ما وقت این کارها را نداریم و ... جواب 2 مثلا دلیل اخر را نمی دهم چون کسی که خود در این سن وسال  لزوم شناخت تاریخ کشورش را درک نمی کند قطعا به جواب من هم نیازی نخواهد داشت.اما برای دلایل اولیه: قبول دارم که صداوسیما معمولا اطلاعات جالبی را از ان روزها در اختیار نمی گذارد و معمولا با کسانی مصاحبه می کند که در میان نفرات اول ان روزها نبوده اند. – به غیر از استثنا هایی مثل مورد فوق – اما در رابطه با چاپ کتاب هایی مربوط به ان دوران کم کاری را قبول ندارم حداقل این است که کتاب های خاطرات بسیاری چاپ شده که اطلاعات خوبی را در اختیار ما قرار می دهد مثل خاطرات ایت الله هاشمی رفسنجانی – ایت الله خلخالی- دکتر طباطبایی- دکتر یزدی- عباس امیر انتظام- ارتشبد فردوست – اسدالله علم – ژنرال هویزر و بسیاری دیگر.و البته کتاب هایی مثل "معمای هویدا"ی دکتر عباس میلانی و "275 روزبازرگان" نوشته مسعود بهنود و ...

4-     این که نسل ما کتاب خوان است یا نه؟ بحث دیگری است که فعلا بماند.

5-     "شهیدی فر" گفت که از هاشمی رفسنجانی و خاتمی و ناطق نوری هم دعوت کرده است تا به برنامه اش بیایند. او مستند جالبی هم ساخته است  که اولین قسمتش با حضور "محسن رفیق دوست" پخش شد.- لطفا سر و گوش تان نجنبد!!-

6-     بسیاری از کسانی که ان روزها در میان یاران نزدیک امام بوده اند به دست منافقین به شهادت رسیدند و بسیاری دیگر هم زنده اند و بر سرکار. اما هستند کسانی که کنج عزلت گزیده اند که راجع به ان ها هم باید بعدا حرف زد

7-     کمی مطالعه یکی از قوانین انقلاب های تاریخ را به ما نشان می دهد. این که انقلاب فرزندان خود را می خورد.


 نوشته شده توسط مصطفی حکیمی در پنج شنبه 85/11/12 و ساعت 11:22 صبح | نظرات دیگران()

 

نمی توان راجع به تاسوعا و عاشورا به این راحتی نوشت. حرکت امام حسین (ع) ان چنان عظیم است و متاسفانه شناخت ما ان چنان ناقص که قلم زدن در این مورد را برای همچو منی نا ممکن می کند.ولی شاید بازگو کردن چند مورد خالی از لطف نباشد:

1-     این نکته تکراری شده که باید هدف قیام امام حسین(ع) را شناخت و.....اما می دانم و می دانید که حرف درستی است. شناخت سیره ائمه اطهار نه نیاز امروز جامعه ما که نیاز همیشه تاریخ است. متاسفانه با شکل گیری عزاداری های به سبک جدید شاهد انیم که ما جوان ها بیشتر از ان که به دنبال شناخت و نشستن پای سخنرانی های عالمان باشیم تا شاید جرعه ای از ان دریا را بنوشیم به دنبال این هستیم که کدام مداح در کدام محل مجلس دارد تا خودمان را به ان برسانیم و به خیال خودمان حال کنیم.حال دیگر بماند وضعیت دسته های سینه زنی که چگونه به خیابان می ایند وتا پاسی از شب عزاداری می کنند و گاه می بینیم که در این دسته ها حاشیه های مزخرف چگونه بر متن والا فایق می اید.

2-     اشتباه نکنید!! با سینه زنی و دسته عزاداری بیرون اوردن مخالف نیستم.با سینه زنی بدون شناخت و به قول رهبر انقلاب گریه بر چشم های زیبای حضرت ابوالفضل مخالفم.با ازار دیدن یک مریض در نیمه ی شب و یا خواب بودن در وقت نماز صبح همان عزادارمخالفم .فراموش نکنیم نماز جماعت خواندن امام را در کربلا.

3-     خوشبختانه صداوسیما سخنرانی های بسیار جالبی را در این ایام پخش کرده است و البته تبلیغات خوبی برای زدودن خرافات از پیرایه عاشورا انجام داده است.

4-     دو کتاب را باید خواند: یکی "حماسه حسینی" استاد شهید مرتضی مطهری و دیگری "حسین وارث ادم" معلم شهید دکتر شریعتی.


 نوشته شده توسط مصطفی حکیمی در دوشنبه 85/11/9 و ساعت 11:36 صبح | نظرات دیگران()

1-از این که دومین متن نوشته شده ام منتخب شده است خوشحال شدم .طبیعی است که تشکر ویژه ای را از مدیران سایت به جا بیاورم.

2- دوستی نظر داده اند که با منطق"دعا می کنیم!!!" موافق اند ولی در مصادیق با من مشکل دارند.عرض می کنم که من خیلی واضح و کامل راجع به مصادیق صحبت نکرده ام و البته ایشان مشخص ننموده اند که مگر ما الان با ملت ونزوئلا دوست هستیم؟ می شود معیار و مصادیق این دوستی را بیان کنید؟ در این رابطه صحبت زیاد است اما امشب شب تاسوعاست و  حق بدهید که باید حرف های دیگری زد.

3-نامه سناتورهای کنگره امریکا به ایران و مذاکرات خاتمی و جان کری در داووس سوئیس اتفاق های جدیدی است. امیدوارم ورق برگردد.

4-حالا که بحث جالب و جدید بودن است خوب است به مصاحبه همشهری جوان با رضا هلالی و حاج ماشاالله عابدی اشاره کنم.این بار بحث سیاست نیست. گویا اقای هلالی بعد ازان افتضاح قصد بازگشت دارند علی الخصوص به صداوسیما. توجیهات ایشان دردفاع ازنحوه عزاداریشان و البته دررابطه با cd پخش شده از او بسیار جالب است. برای شناخت بیشتر این گونه افراد حتما این مصاحبه را بخوانید. در صفحه بعد همان مجله مصاحبه با حاجی عابدی چاپ شده است. مقایسه این 2 طرز تفکر راجع به مداحی را از دست ندهید.

5- این روزها تمام وبلاگ ها از امام حسین (ع) می نویسند وازعاشورا . در این مورد فردا   می نویسم و البته سعی می کنم غیر تکراری.

6- دوستانی  که انتظار داشتم به تخته سیاه سر بزنند یا نیامده اند و یا فراموش کرده اند که گوشه چشمی کنند و چند خطی تایپ کنند.لطفا ما را فراموش نکنید هم از دعا و هم از بازدید!


 نوشته شده توسط مصطفی حکیمی در یکشنبه 85/11/8 و ساعت 9:45 عصر | نظرات دیگران()

1-محمد علی ابطحی سیاستمدار جالبی است.وقتی امروز صبح تیتر اینده نو را در مورد بازجویی از او دیدم کنجکاو شدم.غافل از انکه منظور مصاحبه ی ایرج افشار  با او بوده و نه احیانا سر و کله زدن با قاضی مرتضوی.مصاحبه جالبی بود از سیاستمداری که بی پرده می گوید ترانه "مخور غم گذشته " معین را دوست دارد. حتما ارزش خواندن دارد.

2-گشت وگذار در سایت ها و به خصوص خواندن" روز"و البته کمی تفکر در خبر هایی که در روزنامه های خودمان چاپ می شود خواه ناخواه انسان را نگران می کند که نکند بوش تصمیم احمقانه ای گرفته باشد و به همراه اسرائیل و متحدان عربش قصد حمله به ایران را داشته باشد. هنوز اثرات 8 سال جنگ نه از ظاهر کشورمان رخت بر بسته و نه حتی از اذها نمان بیرون رفته است.این که امریکا و متحدان غربیش به دنبال اجرای یکسان قوانین بین المللی در میان کشورها نیستند بر کسی پوشیده نیست.اما فکر نمی کنم سیاست هایی که  گاها از جانب ما اعمال می شود و به راحتی بهانه به دست ان ها می دهد جای توجیه داشته باشد.نمونه اش همین قرارداد 2 میلیارد دلاری که با ونزوئلا بسته شده برای مبارزه با امپریالیسم.بماند که ونزوئلا هم با امریکا روابط اقتصادی دارد و هم با اسرائیل!!! و این هم بماند که در صورت حمله امریکا به ایران اقای چاوز برای ما چه کار می کند؟ و گره از کدام مشکل مردم ایران باز می کند؟

3-گویا دولت ایران حقوق 6 ماه کارمندان دولت فلسطین را یکجا پرداخت کرده است. مبا رکشان باشد!! فقط نمی دانم چرا یاد انروزی افتادم که خالد مشعل سخنگوی حماس در دانشگاه تهران و در پاسخ دانشجویی که از او پرسیده بود در صورت حمله امریکا به ایران چه خواهند کرد جواب داد: دعا می کنیم!!!


 نوشته شده توسط مصطفی حکیمی در شنبه 85/11/7 و ساعت 9:21 عصر | نظرات دیگران()

1-برای اولین پست فکر های زیادی داشتم.مثلا یک یادداشت که شبیه به شناسنامه ای می شد برای تخته سیاه.

راستش را بخواهید ان را هم نوشتم اما هنوز تایپ نشده بود که گمش کردم.یعنی الان نمی دونم کجاست.به هر

حال وقتی هم که یک بچه به دنیا می اید چند روز بعد برایش شناسنامه می گیرند.من هم قول می دهم چند روز بعد شناسنامه تخته سیاه را در 7 بند (؟) بگیرم.

2-نوشتن بر روی کاغذ راحت تر از تایپ کردن است حداقل برای من.سخت است دل کندن از قلم و کاغذ دوست داشتنی و عجین شدن با دکمه های کیبورد.هر چند انگار چاره ای نیست.

3-می خواستم از تهدید های امریکا بنویسم و سیاست های مسئولین.اما نه حسش هست ونه به نظرم برای اولین پست از جنگ صحبت کردن مناسب.تنها می گویم یاد خاتمی به خیر.تا بعد...


 نوشته شده توسط مصطفی حکیمی در جمعه 85/11/6 و ساعت 6:1 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 25
بازدید دیروز: 22
مجموع بازدیدها: 197934
جستجو در صفحه

خبر نامه